Arabský mat

Naša tajná zbraň: Jf6.
Na sklonku strednej hry a hlavne v samotnej koncovke, nastáva zlatý čas ťažkopádnych veží. Na svoje plné využitie, ako už vieme, totiž potrebujú otvorené línie, či už stĺpce alebo rady. Ak je veža schopná preniknúť do nepriateľskej pozície (na predposlednú alebo poslednú radu), často dostane súpera pod silný tlak. (Problémy spojené s týmto pozičným prvkom veľmi dobre objasnil Nimcovič vo svojej knihe Môj systém). V súčinnosti s jazdcom na predpoli f6 potom vytvára skutočne krásne typické obrazce, snáď najstaršie v histórii. Preto niet divu, že nesú honosný názov "Arabský mat".

Typický matový obrazec Arabského matu.

S vežou na predposlednej rade biely matuje na poli h7. Hlavný hrdina - jazdec na f6 kryje matujúcu vežu a odoberá kráľovi únikové pole g8. Mat je tak jednoduchý, že si každý hráč pomyslí: Tak takýto mat mi nikto nedá. Ale realita je úplne iná. Pri pozornom skúmaní zisťujeme jednu zvláštnosť. Ak sú útočné figúry v bojovom postavení, niet sily, ktorá by im zabránila dokonať dielo skazy. Názorne to dokazuje nasledovný diagram:

Dg01: Materiálna prevaha čierneho je obrovská. Aké je však veľké rozčarovanie, keď biely na ťahu zahrá 1. Jf6 a bezmocnosť čierneho nás dojíma. Je to možné ? Pri plnej armáde nie je schopný čierny odvrátiť smrteľnú hrozbu 2.Vh7x.

Dg02: Biely vytvoril silný tlak na matové pole h7. Čierny ho úporne bráni. Rozuzlenie je nečakane rýchle. Biely na ťahu likviduje jedného z obrancov a druhého zároveň odláka. 1. D:f8+ D:f8 2. Vh7x

Dg03:Jazdec a dáma bieleho zamestnáva obrannú vežu čierneho. Biela veža je pripravená na presun. Môže si biely dovoliť nestratiť tempo na tento presun ? Áno, môže. Po 1. Vg3 D:c2 príde prekvapujúce 2. Dh6 s prilákaním veže na g8. 2. .. Vg8 a až teraz záverečný akord: 3. D:h7+! V:h7 4. V:g8x

Samozrejme podstatou týchto kombinácií nie je zasadiť záverečný úder, ale dosiahnuť bojové postavenie veže a jazdca. Postupom času sa táto jednoduchá idea rozvinula do zložitých foriem. Ich základom je pomocou rôznych taktických ideí dosiahnuť základný motív. Pozrime si niektoré z nich.


Dg04: Čierna veža je v útočnom postavení, jazdec e5 je pripravený ho zaujať. Bráni mu v tom však biela dáma. Pod silnou hrozbou sa však situácia mení: 1. .. De1! 2. D:e1 Jf3+ 3. Kh1 V:h2x

Dg05: Situácia je napätá. Jazdec e5, pýcha bielej pozície stojí na veľmi labilnom mieste. Je schopný biely svoju prevahu pretaviť kombinačne do výhry ?
1. Va8+ Kb7 Prirodzený, ale aj nutný ústup (1. .. Kc7 2. Vd7x). Čo ďalej ? Vari výmena útočnej veže bol bieleho úmysel ? 2. Vd7!! Upss ! Prekvapenie, ktoré nedáva čiernemu alternatívnu obranu. Veža sa dostáva do útočného postavenia. A po 2. .. K:a8 aj jazdec 3. Jc6. Klepec sa zavrel. 1:0

Dg06: Posledný príklad teoretického okienka je ukážkou razantnej hry bieleho. Jazdec bieleho je na dva skoky od vytúženého poľa f6. Biely nachádza efektnú cestu k presunu: 1. D:b6! To snáď nie ! Čo je cieľom tejto obete ? Pozrime si ešte raz postavenie diagramu. Pole f6 - cieľ bieleho jazdca je možné kryť jazdcom b6. Dáma pole f6 nevie kontrolovať (na d8 stojí škodlivý jazdec). Tieto faktory šikovne využíva biely a smelo odovzdáva dámu. 1. .. D:b6 2. Jd5 Da5 3. Jf6 Hrozí matom na g8 3. .. Je6 4. Vg7 Impozantný záver. Po braní 4. .. J:g7 príde 5. h:g7x